Öland – före och efter bron

Många svenskar har någon gång passerat Ölandsbron, få vet nog dess historia. Följ med nedan så får du en inblick i ett av Sveriges största byggprojekt genom historien. 

Ölandsbron är en cirka 6,1 Kilometer lång bro som går mellan Kalmar och Färjestaden på ön Öland. Bron har en segelfri höjd i mitten på 36 meter och brons högsta punkt är cirka 42 meter. Bron är tillverkad i armerad betong och är uppbyggd av 155 spann som byggts på platts. Bron är den längsta i Sverige om man enbart räknar den del av Öresundsbron som befinner sig på svenskt territorium.

Historia

År 1966, närmare bestämt den 18 november så fastställde dåvarande regering en plan för att bygga en bro mellan Kalmar och Färjestaden. Bygget påbörjades 30 december 1967 och var klart 30 september 1972. Något de flesta inte känner till är att bron var Europas längsta ända fram till år 1998 då Vasco da Gama-bron stod klar i Lissabon, Portugal.

Fel vid konstruktionen

Under byggandet så blandades cementen med bräkt östersjövatten, detta vatten innehåller en viss mängd salt och detta har sedan kommit att orsaka korrosion i de många armeringsjärn som bron är uppgjuten kring. Detta fel har stått svenska staten dyrt och notan är nu uppe i över en miljard svenska kronor.

Rabalder vid byggandet

När regeringen kom med förslaget till Ölandsbron år 1966 så var det en mycket stor satsning, man skulle då bygga Europas längsta bro och många var eld och lågor över beslutet. Dock fans det en grupp individer som var av annan åsikt. Medan regeringen menade att bygget skulle stärka regionen så väl vad gäller turism som arbetsliv så menade motståndarna att bron skulle göra att Ölands unika natur skulle exploateras och förstöras. Man var rädd att ön skulle invaderas av fastlänningar och många hade köpt en stuga på Öland tack vare dess avlägsenhet. Tidigare var man tvungen att ta båt till Öland och nu helt plötsligt kunde man bara ta bilen. Åsikter lades också fram mot att det skulle medföra ökad brottslighet med mer folk i rörelse. De som förespråkade projektet menade istället på att enkelheten i transporten mellan ön och fastlandet skulle göra att orter i området skulle växa. Många ölänningar var också glada då de nu faktiskt kunde ta ett jobb på fastlandet och pendla utan att behöva ta den tidigare tidskrävande båten. Ja folk hade helt enkelt olika åsikt som så ofta men nu i efterhand kan man lätt konstatera att projektet blev en succé och aldrig tidigare har så många svenskar kunnat njuta av Ölands underbara natur.